HiPPO přichází. Na tohohle hrocha si dejte pozor!

HiPPO je zkratka a znamená názor nejlépe placené osoby ve firmě nebo organizaci. Efekt uvádí, že názor nejlépe placené osoby je při rozhodování více zohledněn, protože má sám o sobě vyšší hodnotu, než je tomu u ostatních. Hodnota názoru je tedy vázána na plat osoby, která daný názor vyjadřuje. Jednoduše řečeno, že čím vyšší je plat osoby, tím důležitější je jeho názor, opravdu?

Avinash Kaushik termín HiPPO efekt poprvé použil ve své knize „Web Analytics: An Hour a Day“. Kaushik tvrdí, že efekt nastává zejména tehdy, když neexistují platná data, která by významně určovala rozhodnutí. HiPPO efekt je popisován jako kognitivní zkreslení kvůli názoru nejlépe placené osoby.

Studie Harvard Business Review zjistila, že zatímco 80 % respondentů průzkumu spoléhá na získaná data ve svých rolích a 73 % se spoléhá na data při rozhodování a 84 % stále tvrdí, že manažerský úsudek je faktorem pro přijímání klíčových rozhodnutí…

Kdo je HiPPO?

Tato otázka není zase tak jednoduchá na zodpovězení, vzhledem k pravidlům mlčenlivosti a pravidlům odměňování, se vlastně neví, kdo je ten, kdo má ve firmě nejvyšší plat. Mnoho organizací mzdy záměrně nekomunikuje a většina také souhlasí s tím, že mzdy a platy nezveřejní. HiPPO lze rozluštit z organizačního schématu, je jím často vedoucí, klíčový manažer, ředitel. Je tak často osobou, která je v hierarchii umístěna nejvýše.

Celý článek: https://www.kmosek.com/hippo-prichazi-na-tohohle-hrocha-si-dejte-pozor/